Op steeds meer scholen ontstaat een organisatiestructuur waarbinnen gewerkt wordt met leerteams of specifieke werkgroepen. Afhankelijk van de rol die het leerteam of de werkgroep op de school heeft kan de begeleiding worden gepland. Er kan dan sprake zijn van een co-creatie waarbij we met het leerteam de activiteiten voor de rest van het team plannen. Het leerteam kan in meer of mindere mate een rol krijgen/nemen tijdens teamtrainingen.
Soms is er alleen een taalcoördinator, kwaliteitszorgcoördinator of schoolleider die een verbeterslag voor het taalleesonderwijs initieert. Om de gewenste doelstellingen te behalen is het dan vaak nodig om het team langer en intensiever door Marjolein van Oenen Onderwijs Advies te laten begeleiden. Afhankelijk van de vraag zal een combinatie van trainingen, klasobservaties en bijeenkomsten het meest effectief zijn.
Veel scholen zetten zelf de eerste stappen met betrekking tot een kwaliteitsimpuls voor het taalleesonderwijs. Zij starten bijvoorbeeld met inzet op leesbevordering, schaffen een nieuwe methode technisch lezen aan en laten leerteams onderzoek doen (functioneren als PLG). Gaandeweg kan de behoefte ontstaan om een deskundige in dit proces mee te laten kijken of op een specifiek onderdeel begeleiding te vragen. In dat geval stemmen we goed af waar jullie als team staan en wat een passende (korte) interventie is.